A teljesség kedvéért

2016.10.06. 03:22

Az előző posztomra látszólag teljesen jogosan az a kérdés jött, hogy mi a faszért nem költözünk haza. Azért látszólag, mert az a poszt kiemelt két nehéz helyzetet a jelen életemből, de hallgatott az örömteliekről. Így is maratoni lett az írás, de tök jogos felvetés, hogy ez így egyoldalú. Tehát a másik oldal:

A gyerekeink 3 éve olyan oktatási rendszerben nevelődnek, amelyben a felnőttek megbecsülik a gyerekeket, és erre nevelik a gyerekeket magukat is: értékeljék önmagukat és egymást. Ahol csupa optimizmus veszi körül a gyerekeket: a tanárok biztatják őket, kiemelik a sikereiket, vigasztalják őket a kudarcaik során. A felnőttek képesek azért megdicsérni a diákot, mert szófogadóan abbahagyta az ugrálást az asztalon. A tanítás lassan érik: az én kisfiaim krízishelyzetben már képesek biztatni vagy vigasztalni egymást. Normál szituban még ösztönből nyesik egymást.

Persze sejtem én, hogy a suliban hallott leggyakoribb kifejezés, a „good girl/good boy” is tkp. csak egy megszokott frázis, meg az egész udvariasabb és pozitívabb nyelvhasználat is csak egy megszokás, de mégiscsak más ezt megszokni, ebben felnőni, mint pl. a „mit képzelsz te magadról?-ban”. (A zöldséges sem szerelemből szólít love-nak, hanem mert ez a „asszonyom” megfelelője itt, de mégsem fog a torkomnak ugrani, ha már egyszer love-ozgat, nemigaz?) Én örülök, hogy a gyerekeink ilyen közegben nőnek fel és minden erőmmel azon vagyok, hogy magyarosan borús énemet és szőr-nyű reflexeimet leküzdve tisztelettelibb, de főleg pozitívabb legyek feléjük. Hahh, még a végén én is nyerek rajta, már többször rajta kaptam magam, hogy dicsérem őket.

Szóval ez egy nagy nyereség. Továbbá én például nagyon értékelem a derűs közhangulatot, a buszon elszabaduló bőrönd tulajdonosának és a teljes utazóközönségnek a hahotázását, az emberek félszeg mosolyát, amikor szemből egymást kerülgetik a szűkebb járdarészeken, a hooosszan várakozó sorban egymásnak poénokat kiabáló embereket. Nincs feszkó, mindenki bevette a gyógyszerét. A pénztáros a boltban udvarias, az éjszakai bolt eladója is, a buszsofőr már kifelé indexel, amikor meglát futni egy lányt, és visszaáll a megállóba, csak hogy a nő fel tudjon szállni (ma történt). Egy magyar fuvarozó ismerősöm, ha valahol Dél-Angliában megáll egy gyrososnál, akikkel összebarátkozott, akkor sose kell fizetnie a gyrosért. A grillcsirkés múltkor ingyen adott egy adag sült jalapeno-s sajtgolyót, mert legutóbb kétszer sem volt neki és lógott az orrom. Nehogy elpártoljak már tőlük! Már rég tudom, hogy a „how are you” nem a figyelmességük része, hanem csak így köszönnek, de azért jó ezt hallani. Nekem tetszik, ahogy beszélnek egymással az emberek itt. Persze az se lenne rossz, ha érteném, amit beszélnek, de azért tevőlegesen kéne tenni, pl. bővíteni a szókincsemet.

Magyarországról nézve elképzelhetetlen, mennyire szerves része az itteniek életének a mindennapi sportolás: futás, mindenféle tornázás, egyéni edzések a parkokban, szinte intézményesült a tömegsport…izzad és feszes izmokat villant az egész város. Nem mellesleg jót tesz az egészségüknek, mentális jólétüknek is. Én aztán nem vagyok egy fittneszfasiszta, teljesen véletlen, hogy a munkahelyre bebringázás miatt mindennap mozgok (amúgy ezek komoly kardioedzések, legnagyobb sebesség, padlógáz és utolsó utáni pillanatban beesések melóba, gyerekek sulijába), de belefutottam egy futóklubba, a legképtelenebbül összeválogatott társaság, amelyet a szervezője, egy futócuccokat áruló cég ejtett, mert elköltözött a bolt, de ettől még a futókör hetente 3-szor gyámoltalan kiskacsa-falkaként összegyűlik az elhagyott bolt előtt, és eltotyog a parkba futni, szóval párszor futottam velük a közeli parkban, sőt, a srácok is velem futottak egyszer 4 mérföldet és először éreztem magam jól egy idegen társaságban, és először éreztem szórakoztatónak a futást. Túl rövidek a hétköznap estéink és túl későn is vannak a futások, de ezt leszámítva teljesen életszerűnek érzem a rituálét, hogy hetente 2-szer futócuccot öltsünk a srácokkal és a futás legyen az esti kikapcsolódásunk. Mondjuk ennek az érzésnek az előszele már megvolt pár hónapja, amikor elkezdtem péntekenként 40-50 hosszokat úszni, megállás nélkül (ez fontos kitétel volt, pihenés nélkül úszni, ha majd az óceánban kell ugye, vaslady meg ilyenek), na és a 2. alkalom utáni péntek reggel már vártam a meló utáni mozgást, aztán már csütörtökön is ezt vártam, és ha fegyelmezetten járok tovább, ahogy nem, akkor mára már a vízből kimászva elkezdeném várni a következő úszást – ami másnap lenne, haha. Nekem úgy tűnik, hogy a sportolás példája ragadós, rám legalábbis nagyon rám akar ragadni.

Enni-inni nagyon jókat lehet, főként más népek kajáit, és kínálat van bőségesen, bár mi inkább a boltban kapható verzióit ismerjük, de azért néhány ikonikus étteremláncot már lecsekkoltunk, pl Thai Square – yes, Busaba – no, és voltunk már pop-up partin pop-up kajabárral, meg a Borough Market kajasorán is, álomkaják, nna, irtó finom dolgok. Ilyenekbe maximum a tavaszi gasztro-fesztiválokon futottunk bele a Millenárison, ebben a Budapest méretű belvárosban meg mindennap ez folyik.

Hasonló vibrálás van a kultúrprogramok terén is: rengeteg izgalmas kiállítás, előadás, koncertek, csak kapkodom a fejem a metrómegállókban a sok programhirdetésre, digitálisra váltott Daryl Hannah-ként fotókkal jegyzem fel az ötleteket, klasszikusan mégis azok jutnak el a megvalósításig, amelyeket e-mailen javasolnak nekem, ott x kattintással már meg is vette a jegyet az ember y hónapra előre. Sok ötletből nem lesz semmi, mert kiderül, hogy piszok drága, vagy lesznek más prioritások a hétvégén, vagy mert nem lenne kire hagyni a gyerekeket, és akkor még nem is érintettem, hogy mennyire vagyok leharcolt és befogadásképtelen a nap végére. Pár programra eljutunk így is, voltunk gyerekszínházban, koncerteken (én külön Sixto Rodriguez-koncerten is, sőt lézershow-nak benézve egy koncert-hirdetést még komolyzenei koncerten is a Royal Albert Hall-ban, a fiúkkal), célkeresztben van egy Caravaggio-utániak kiállítás is, de az is gyerekes lesz, úgyhogy jajj a nagyérdeműnek, de legalább a múzeumok ingyenesek, így  egy félórára is be lehet ugrani végig száguldani rajta. A kultúra fogyasztása „csak” idő és pénz kérdése, a kínálattal nincs baj.

ÉS ha mindez még nem lenne elég a maradáshoz, legmélyebbre eltemetett sznobságomat etetem a ténnyel, hogy Londonban vagyok, a Piccadilly Circus, az emeletes buszok, a Downing Street 10, a British Museum asszír ajtónálló szobrai városában, és ez még mindig fellelkesít.

A bejegyzés trackback címe:

https://el-lehet-innen-menni.blog.hu/api/trackback/id/tr1611773735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jakab.gipsz 2016.10.06. 18:19:32

Sztereotípia gyűjtemény, és?

akrosztikon 2016.10.06. 20:07:43

Jaj, Anglia a meseország, ahol még a szar sem büdös.

Tom66 2016.10.06. 21:04:50

Multikulti és gyökértelenség, ma ez a menő. Két hónap kintlét után, már törik a magyart. Itthon persze minden csak rossz lehet, de bezzeg nyugaton...kolbászból van a kerítés.

krszt 2016.10.06. 21:44:51

@Jakab.gipsz: Kinek mi... Lehet, hogy nem tőlem fogod megismerni Anglia nem-sztereotíp arcát, nem vagyok egy író-talentum, én a haverjaimnak meg a rokonaimnak írom ezt a blogot, ha nem tetszik, ne olvasd :)

krszt 2016.10.06. 21:47:31

@akrosztikon: ha érdekel, olvasd el a korábbi posztokat, abból kiderül, hogy a szar itt is büdös. De az pl tetszik, hogy itt az emberek tudnak örülni egymás apró sikereinek ;)

krszt 2016.10.06. 21:49:53

@Tom66: ez a te leegyszerűsítő értelmezésed, ennél én sokkal árnyaltabban fogalmaztam. A gyökértelenség nem menő, hanem szomorú, de valamit valamiért. Mondom, még pozitív az egyenleg :)

NipponDream 2016.10.06. 22:24:31

Engem mondjuk sosem érdekelt kiemelten az angol kultúra, inkább kijöttem nyelvet gyakorolni, kerestem normális munkát és ittmaradtam. Néhány dologban egyetértek, sokat inkább kiegészítenék, de mindent összevetve: én eddig azt tapasztaltam, hogy aki szeret itt lenni, az a blogíróhoz hasonlóan nyilatkozik...aki nem annyira, az kicsit árnyaltabban. :D
Az brit főnököm mondjuk pont ma ecsetelte nekem, hogy szerinte mennyire gáz az oktatási rendszerük... Minden nézőpont kérdése.

A Tyne folyó déli partja 2016.10.06. 22:34:35

Én csak átfutottam (eléggé közhelygyűjteménynek tűnik), csak egy megjegyzés: nem, a "love" nem az asszonyom megfelelője...

Jakab.gipsz 2016.10.07. 00:35:39

Tisztázom én kedvelem Angliát és a kulturális értékeit, de ami a neoliberalizmus okozott annak az országnak az nem tetszik. Szép lassan már annak is örülhetünk ha egybe marad Nagy Britannia. Ma olvasom két angol képviselő össze verekedett, nem hittem a szememnek.

krszt 2016.10.07. 00:35:50

@A Tyne folyó déli partja: köszi a biztatást :) különbözőek vagyunk, nekem még nem közhely pl, hogy úgy tapasztalom, jobb a közhangulat, meg az oktatási rendszer, mint otthon. Viszont az érdekel, hogy a Tyne folyó déli partján mit jelent a zöldségesnő szájából a "love".

szdan 2016.10.07. 00:48:46

Éltem angliában, és alig vártam hogy hazajöhessek, életem legrosszabb döntése volt kimenni!
Azt brutális, végletes retardáltságot ami ott jellemzi az embereket az kész...
Agymosott, gyökértelen, erkölcstelen, kétbites libsik, és a nyakukon élősködő sokmillió muzi - na ez jellemzi hűen angliát!
Plusz a politikai, gazdasági összeomlás ami felé tart, és a kelet európaiak elleni gyűlöletkampány ami a lenygelek gyilkolászásában kezd kicsúcsosodni!

Tényleg, jaj de jó hely - annak aki már azt se tudja merre van az előre meg a hátra.

ogli dzsí 2016.10.07. 05:30:10

londonban van jó oktatás meg szar oktatás

ha nem nagyon van az osztályban fehér ember akkkor tudhatod hogy te épp a szar helyen vagy...a közoktatásnak ez a vége semmivel se jobb, viszont sokkal rosszabb, mint a Magyarországi

De Londonon kívül sok nagyon frankó hely van, csak tudjál angolul rendesen, mert nagyon kemény dialektusokban beszélik - cserébe valódi angolok élnek vidéken, míg Londonból már elmenekült a legtöbb.

paráznabillegető 2016.10.07. 07:39:21

@Tom66: hüje vaty. :)
nya, mennyé ennyi annyi a disznyóknak! :D

sunabajnok 2016.10.07. 11:43:43

Szia!

Jó volt olvasni az élményeid. Mi Berlinbe költöztünk ki 6 éve, de ez a nagyvárosi őrület engem kikészít. Nekem már Pestre felutazni is reménytelen volt, mert utálom a tömeget. A bamba tömeget meg pláne. Most váltottunk Drezda mellé egy kisvárosba.... Hát valami gyönyörű.... Csend, béke, nyugalom... Sok sikert az új élethez.

sunabajnok 2016.10.07. 11:49:34

@Tom66:
Gyökértelenség? Minket befogadtak, És úgy kezelnek mintha mindig is kint éltünk volna. Ezért mondjuk tenni is kell magyar szemmel. Olyan alap dolgokat, mint mosd fel a lépcsőházat, ha lefelé menet kiszakad a szemetes zsák, és ne átlépj rajta, mert úgyis fizetsz a takarításért.. Köszönj ha belépsz valahová, ne várd el a vörös szőnyeget. Az én főnököm a kezeit tördeli, és ideges ha meg kell kérdeznie a túlórát, ha pedig szabadság kell tiltja a rendszerből a számom, hogy még véletlenül se zaklasson a szabi alatt senki meló ügyben. Nem érzem magam sem idegennek, sem megtűrtnek egy olyan világban, ahol tisztelnek mert ember vagyok. A gyökértelenség egész másról szól.

dunántúli gyerek 2016.10.07. 17:13:51

@sunabajnok: Igen, Szászország az nagyon-nagyon szép. Nekem mondjuk pont Drezdától annyira nem esett le az állam, de a környéke nagyon szép (Zwickau pl.), és a falvak a cseh-német határvidéken.

És megfordult a fejemben a kiköltözés is, mert már eleve itt élek a szomszédban Prágában. Először nyilván én is Berlinbe mennék, de mivel mindig is angolos voltam, és csak kb. 1 éve tanulok intenzívebben németet, kell még további kb. 1 év nekem ahhoz, hogy normálisan tudjak németül kommunikálni (olyan B2 szinten), akkor már lesz merszem kimenni...:)

A Tyne folyó déli partja 2016.10.07. 21:28:03

@krszt: továbbra is bizalmaskodást, és nem a hivatalos "asszonyom" formát. kb mit parancsol, kedves? azért az asszonyom ennél jóval hivatalosabb forma, próbálj meg egy hivatalos levelet love megszólítással megírni..

az oktatás meg...voltam helyettesítő tanár, kb semmit nem tanultak, 15 évesek angolóráján én, mint tanár fel kellett, hogy írjak idézeteket a műből a táblára, nekik meg ILLUSZTRÁLNI kellett. illusztrálni. mint rajzolni. 15 évesen. elolvasni a művet minek, vélemény róla, ugyan már.
18 éves volt kolléganő: merre kell keresni Szíriát a térképen? mutatom, mondom, nálatok nem volt földrajzóra? De, de megbuktam belőle. kit zavar, megyünk tovább.
20-22 éves, angol szakos egyetemisták, mi az a főnév, meg az ige?
barátnőm osztálytársai turizmus szakon, hol az Egyenlítő?

Skagerrak 2017.04.13. 03:09:51

@sunabajnok: Befogadtak? Majd meglatod a Brexit utan hogy hogyan fogadtak be. Majd megerted hogy az angolszaszok sohasem azt mondjak ki amit gondolnak, de hamarosan radobbensz hogy tulkeppen mit is gondolnak rolad. Olcso vendegmunkas vagy nekik, ennyike.
süti beállítások módosítása